mandag 14. juni 2010

For mild dom

Erik Andersen, også kjent som lommemannen, ble dømt til 9 års forvaring for overgrep mot 66 gutter, og for voldtekt av én av disse.

Går ut ifra at det er § 195 av Straffeloven som gjelder her, og selv om maksimumsstraffen i utgangspunktet er 10 år, så kan en, i grove tilfeller, dømmes til 21 år.

Når en notorisk seksualforbryter, som tross alt har blitt dømt for 66 overgrep, ikke engang blir dømt til det som er maksimumsstraffen for seksualforbrytelser mot barn under 14 år, da er noe helt galt.

Hvor mange må man forgripe seg på for å få maks straff? Hva er formildende i denne saken?

2 kommentarer:

  1. Da jeg hørte på radioen at han fikk 9års forvaring tenkte jeg at jeg ikke fikk med meg hva som ble sagt og det måtte være i tilleg til fengselstraff...10 års fengsel med 9års forvaring eller noe..Men neida..det var vist kun forvaring i 9år. Da kan han være ute etter 6 år - 1080 dager som han har sonet allerede, kan dette stemme?

    SvarSlett
  2. Helt på trynet, spør du meg.
    Han kan selvfølgelig risikere å sitte inne resten av livet, men tror du det kommer til å skje?

    SvarSlett