tirsdag 15. juni 2010

Hva er viktigst

MC-miljøet har gått av skaftet etter at Harald Fredriksen kastet inn en "brannfakkel" i trafikksikkerhetsdebatten.

For meg står det på to ting.
1. Vil det minske faren for ulykker?
Ja, sannsynligvis. Økt synlighet fører til mindre fare for ulykke, men er ikke motorsykler synlige nok hvis de har på lys?

2. Vil det være til stor ulempe for de som må bruke vestene?
Nei, en refleksvest vil ikke være til noen ulempe. Det kan kanskje være litt uvant til å begynne med, men man burde bli vant til de.

4 kommentarer:

  1. Det er nok sant at bilistene ser motorsyklister med gule vester bedre en de uten.
    Som motorsyklist ser jeg ambulansen bedre en de andre. Jeg mener jo ikke allikevel at alle biler må være gule og ha masse reflekser.

    Jeg må også påpeke at det VG skriver har en noe feil vinkling av ulykkesstatistikken hos MC-førere. VG skriver at 80 % av dødsulykkene på MC er førerens egen feil. Mulig det? Men allikevel er 80% av ulykker mellom bil og MC, bilførerens feil! Mao så er det mange andre faktorer en GUL vest som sender MC førere i døden. Hastighet, dårlig vei eller en kombinasjon av dette er nok største årsak til den statistikken.

    Men en ting er dog helt klart. Som MC fører, kontra bilfører,slipper jeg endel forstyrrende elementer. Bilradio, setevarmer, mobiltelefon, frokost i fanget, avisen på rattet og tett sigarettrøyk. Med det sagt tør jeg påstå, at om dere bilister hadde kuttet ut dette og holdt øya på trafikken slik som meg, ville statistikkene sett helt annerledes ut!

    SvarSlett
  2. Så mener du at det er nok med lys på motorsykkelen? Hvis det er tilfelle, så vil jeg nesten si meg enig, og jeg liker argumentet om biler og reflekser.

    SvarSlett
  3. Kontrast er en viktig del av å se å bli sett.
    Men sort har en mye høyere kontrast mot grønt som er den dominerende bakgrunnsfargen langs en landevei.I alle tilfelle så avgir lykten på sykkelen 1000 gange så mange lumens som pigmentene på klærne uansett farge.
    Grunnen til at ambulanser bruker fargen gul er ikke at du ser den bedre men at du gjenkjenner den lettere som en ambulanse.Hvit reflekterer mest lys.Sort er på dagtid den beste kontrast fargen.På natt spiller fargen null rolle.Det kan du se selv når du møter en bil det er kun lyset fra lyktene man ser.Refleks har heller ingen effekt på ett kjøretøy med lys.
    Ser du dårlig lever inn ditt sertifikat før du dreper noen.

    SvarSlett
  4. En ting til.
    Hvorfor er denne siden hvit med sort skrift den skulle vel vært grønn med gul skrift slik att den var lettere å lese.

    SvarSlett